Mervärde kan sägas vara allt, utom själva produkten, som tillför det lilla extra som påverkar kunden att köpa din produkt istället för någon annans. Exempel på mervärden är exempelvis en bra och snygg förpackning, en intressant historia kring produkten eller tips på hur man använder produkten. Ett ökat mervärde ger och möjlighet till ökad intäkt.

För att definiera vad som är mervärde kan man börja med att definiera vad som utmärker företaget och dess produkter. Börja med att ta fram några nyckelord och nyckelmeningar för er verksamhet. Bra nyckelord kan vara sådant som, småskaligt, nära och Bosse bonde. Påståenden som har med verksamheten att göra kan vara exempelvis; Vi bor och våra produkter växer med utsikt över Ven. Vår jordmån och jordgubbens växtplats betyder svala vindar, längre mognadstid och godare bär. Allt vi säljer är odlat eller noga utvalt av oss.

Nyckelorden kan vara grunden för att bestämma sig för vad som är konceptet, lite slarvigt uttryckt vad som är företagets affärsidé i stort. Ett affärskoncept kan se ut som Clas Ohlsons – göra det smidigt att lösa vardagens praktiska små problem enligt grundarens motto ”Vi ska sälja rejäla produkter till låga priser med rätt kvalitet efter behov”. Era kunder förstår kanske idag att de kan köpa jordgubbar och grönsaker hos er under säsong men inte varför och vad de skall köpa under resten av året och kommer därför inte till er då. Därför måste konceptet innehålla det som skall locka kunden att komma tillbaka även under lågsäsong.

När ni bestämt er för vad som är ert koncept kan det vara bra att bygga en historia kring nyckelorden och nyckelmeningarna, så kallad storytelling. Den går i grunden ut på att berätta en historia om sin verksamhet så att den blir en del av verksamheten.

Det är denna historia ni sedan använder när ni pratar med era kunder, får dem att förstå varför de skall komma till er under lågsäsong. Nyckelord, nyckelmeningar och storytelling använder ni också när ni gör utskick, på hemsidan håller provningar eller  pratar med media.